Rozprávať plynulo a prirodzene počas odpovede na maturite nie je vôbec ľahké. Človek má stres, papier s prípravou je jeho jediná záchrana. No ako si už určite uvedomuješ, za tých 20 minút, ktoré dostaneš na prípravu, si nestihneš napísať všetko, čo by si počas svojej odpovede chcel, ale hlavne mal povedať.
Častý problém študentov pri odpovedi je to, že využívajú veľmi zjednodušenú reč, ktorá nie je na úrovni daného levelu maturity. Človek sa zakoktáva a je rád, že povie pár súvislých viet, ktoré sa v jeho očiach zdajú ako večnosť, no v realite ubehli len 3 minúty… no odpoveď má 20 minút.
Ako si urobiť prípravu tak, aby tam bolo všetko, čo chcem povedať a hlavne, aby som rozprával dostatočne dlho? Dovoľ, aby sme ti predstavili náš LIFE-HACK.
MYSĽOVÁ MAPA
Už si o tom niekedy počul? Je to jednoduchý spôsob, vďaka ktorému si vybuduješ spojenia vo svojej mysli a teda budeš vedieť rozprávať o jednej téme aj na 3 hodiny a hlavne, spomenieš všetku slovnú zásobu, ktorú chcú počuť tvoji učitelia počas maturity. Ako taká mapa vyzerá?
S takouto mapou sa naučíme pracovať. Isteže, nemusí vyzerať len takto, môže byť kľudne vypísaná aj v odrážkach, ale prečo je tento spôsob efektívny?
Aj keby sa ti stalo, že počas odpovede dostaneš okno a budeš dané slová z mysľovej mapy spájať jednoduchými slovesami, nič sa nestane. Tým, že tam dané slová spomenieš, učiteľom ukážeš, že poznáš slovnú zásobu danej úrovne a tú nervozitu pochopia.
Čo vieme z tejto mapy vyčítať?
– V centre vidíme hlavnú tému, o ktorej sa ideme rozprávať – zamestnanie
– Z tejto bublinky idú ďalšie vetvy, ktoré sú už viac špecifické – hovoria nám o základných bodoch, ktoré chceme spomenúť
– Tieto vetvy môžu mať ďalšie vetvičky, ktoré nám hovoria o najšpecifickejších témach/ slovách
– Príklad 1. Ak sa pozrieme na vetvu „My dream job,“ viem, že tu chcem spomenúť to, kým som chcel byť ako dieťa (začnem rozprávať príbeh: When I was a child, I always wanted to be a vet. I loved my dog very much and I helped all injured animals I could find….) a potom prejdem na moju vysnívanú prácu, ktorú chcem mať teraz (môžem pokračovať: Few year ago, I realized that the job of a vet is not an easy task and I don´t really like biology. I enjoy subjects like Informatics, Math and Physics. I like to develop my own applications, although, they are very simple now. I´d like to advance my skills and work as an IT developer for foreign companies….)
– Príklad 2. Pozrime sa na druhú vetvu „Types of jobs“. Tu vidím, že ich mám viacero. Chcem poukázať na rozdiely medzi nimi. Napr. rozdiel medzi part-time a full-time (A full-time job is a type of employment when an employee works 8 hours per day – for example an accountant whereas part-time job is a type of emplyment when an employee works 4, 5 hours per day. Students prefer this type of a job since they have enough time to study and have a little bit of free time.)
– Takýmto štýlom pokračujeme ďalej
– Keď sa človek pozrie na tú mapu, určite mu niečo napadne, lebo o každej z týchto tém vie rozprávať
Na čo pamätať pri tvorbe takejto mapy?
V maturitnom zadaní nebudeš mať napísanú čisto len všeobecnú tému, ale budeš mať aj špecifické otázky, ktoré musíš zodpovedať.
Tak čo, myslíš si, že ti takáto mysľová mapa pomôže pri ústnej odpovedi?
Prihlás sa na odber noviniek
Takto ti neujde ani jeden článok, podcast či video. Neposielame žiaden spam, len užitočné informácie :) Odhlásiť sa vieš kedykoľvek.